100 שנה להולדתה של נועה אשכול
17:00
90 דקות
סטודיו זהבה וז'אק דלל
70-100₪
ב29 לפברואר 1924 נולדה נועה אשכול. פברואר 2024 אמור היה להיות החודש הפותח את אירועי 'שנת המאה' להולדתה. אסון השבעה באוקטובר והמלחמה הקשה טרפו את הקלפים. סדרת המופעים האינטימיים לוחם וחולם נולדה מתוך הרצון לציין את יום הולדתה המאה של אשכול, תוך התייחסות למציאות הקשה והמטלטלת שכולנו נתונים בה מאז השבעה באוקטובר. באוקטובר 1973, עם פרוץ מלחמת יום-כיפור וגיוסו של שמוליק זיידל – רקדן ב'קבוצה לריקוד קאמרי' באותן שנים – ללחימה, הגיבה אשכול למאורעות בהחלטה להשהות את העבודה על הריקודים עד שזיידל יחזור בריא ושלם מהקרבות. במהלך השבועות של המלחמה הקשה, החלה אשכול בעיסוק אמנותי חדש – יצירת שטיחי קיר משאריות בדים – עיסוק שבו תתמיד עד אחרית ימיה. בקיום מופע זה, מבקשים חברי הקבוצה בהרכבה הנוכחי – במעין היפוך לבחירה שעשתה אשכול לפני חמישים שנה – להציג מבחר מריקודיה, שנושא המלחמה מהדהד בשם שהעניקה להם כמו גם בחומרים התנועתיים שיצרה בהם. בימים אלה בהם התיעוד החזותי כה זמין, כשמראות וקולות המלחמה מגיעים לכל מסך במלוא עוצמת זוועתם ואימתם, נוגעת יצירתה של אשכול בנושא המלחמה בכלים עדינים של אמצעים אמנותיים על טהרת תנועת הגוף. כחלק מהמופע, יוצגו גם שטיחי קיר שיצרה אשכול בהשראת אירועי עימות ומלחמה שהתרחשו בארץ. ביצוע הריקודים במקביל לתליית שטיחי הקיר, מציב את התֶּמָה של המלחמה כמעין קפסולה שבתוכה מצטלבים תחומי היצירה שבהם פעלה אשכול.
לאחר המופע תתקיים פרזנטציה על חייה ופועלה של נועה אשכול בהנחיית משה שכטר אבשלום, ושיחה עם רקדני הקבוצה בהנחיית עם נעמי פרלוב, מנהלת אמנותית של מרכז סוזן דלל, כוריאולוגית (כתבת תנועה), ומנהלת חזרות.
״ריקוד קאמרי, כפי שהוא מוגדר על ידי, אין קלעים, ועל כן אין 'מאחורי הקלעים'; אין יצירת אילוזיות או אפקטים; אין בו תפקידים מיוחדים כגון סולן ולהקה, או תהליכים תנועתיים אשר רק אדם בעל סיווג ידוע – זכר או נקבה, זקן או צעיר, גבוה או נמוך – מסוגל לבצעם. ריקוד קאמרי מחייב מרחב אינטימי וגלוי, אותו מרחב אינטימי שבו כל צורת גוף ותנועת גוף חשופה לחלוטין לַעין הצופָה. האדם המתנועע נמצא כביכול תחת זכוכית מגדלת בגלל ממדיו של המרחב.״ (נועה אשכול)
הקבוצה לריקוד קאמרי נוסדה על ידי אשכול ב-1954, כמסגרת לביצוע קומפוזיציות המחול שחיברה אשכול באמצעות כתב התנועה ההולך ומתגבש בשותפות עם אברהם וכמן מאז 1951. עד סוף שנות ה-50, רקדה גם אשכול בקבוצה, ולאחר מכן התמקדה בשכלול כתב התנועה, חיבור הריקודים והדרכת רקדני הקבוצה בביצועם. עד אמצע שנות ה-90, פעלה הקבוצה בהרכבים שונים, ולאחר מותה של אשכול ב-2007, החל מתגבש הרכב הכולל את הרקדניות הוותיקות, רחלי נול כהנא ורותי סלע, כמו גם רקדנים צעירים יותר שלומדים את רזי הקומפוזיציות וביצוען בהדרכתן של הראשונות. כיום, לאחר פטירתה של רותי סלע, כוללת הקבוצה שלוש רקדניות ורקדן: רחלי נול כהנא – המנהלת המדריכה את הקבוצה, מור בשן, נגה גורל ודרור שובל. הקבוצה פועלת בביתה ההיסטורי של נועה אשכול בחולון, ששימש, ועודנו משמש, כמרכז למחקר משותף בנושא כתב תנועה אשכול-וכמן (EWMN) ורפרטואר המחול של אשכול. הקבוצה מקדישה שעות תרגול רבות ללמידה והרחבת הרפרטואר שלה, כמו גם לקיום גוף הריקודים שכבר נלמדו ובוצעו על ידה עד כה. בשל רמות המורכבות והדחיסות הגבוהות המאפיינות את ריקודיה של אשכול, נדרש זמן רב ללימוד ביצועם. הקבוצה מופיעה בתוכניות שונות מתוך הרפרטואר רחב ההיקף ברחבי הארץ והעולם במסגרת פסטיבלי מחול, מוזיאונים וגלריות.
נועה אשכול נולדה בשנת 1924 בדגניה ב'. ממציאת כתב- התנועה אשכול-וכמן, ואמנית ישראלית. ב-1954, הקימה אשכול את הקבוצה לריקוד קאמרי, קבוצה הפעילה עד היום. ב-1958 פיתחו אשכול ותלמידה, האדריכל אברהם וכמן, את כתב התנועה אשכול-וכמן. מערכת חדשנית זו השתמשה בעקרונות גיאומטריים אוניברסליים כדי למפות ולנתח את נתיביהם של איברי הגוף במהלך תנועה ברמת דיוק מדעית. באמצעות כתב התנועה חיברה אשכול קומפוזיציות מחול רבות. ב-1973, במלחמת יום כיפור, השהתה אשכול את העיסוק בריקודים והחלה ליצור קומפוזיציות מרהיבות של קולאז'ים שהרכיבה משאריות בדים. שטיחי קיר שיצרה מדי יום עד לפטירתה בחולון בשנת 2007, היוו גשר בין עולמות פיגורטיביים ומופשטים.
נועה אשכול הייתה מושא לתערוכות יחיד בינלאומיות, שהוצגו, בין היתר, ב-Georg Kolbe Museum, Berlin (2024); Norrköpings Konstmuseum, Norrköping (2022); Oslo Kunstforening, Oslo (2021); Casa do Povo, São Paulo (2021); Vleeshal, Middelburg and Kunstverein, Amsterdam (2017); Badischer Kunstverein, Karlsruhe (2016); Kunst- und Kulturstiftung Opelvillen Rüsselsheim, Rüsselsheim (2013); המוזיאון הפתוח תפן, כפר ורדים (2010); גלריה המומחה, תל אביב (1998); המשכן לאמנות, עין חרוד (1996); Designmuseum Danmark, קופנהגן (1980); ומוזיאון תל אביב לאמנות (1978). עבודותיה של אשכול נכללו גם בביאנלה של סאו פאולו (2021) ובביאנלה של סידני (2016), בתערוכות קבוצתיות משמעותיות במוזיאון טוקיו לאמנות עכשווית (2014) ובמוזיאון לאמנות מודרנית של פריז (2013), וכן לצד יצירות של שרון לוקהארט ב-TBA21 Thyssen-Bornemisza Art Contemporary, וינה (2012); במוזיאון היהודי, ניו יורק (2012); במוזיאון לוס אנג'לס לאמנות, לוס אנג'לס (2012); במוזיאון ישראל, ירושלים (2011); וב-CCA – מרכז לאמנות עכשווית, תל אביב (2011).
צילום: נטשה שחנס
כוריאוגרפיה: נועה אשכול
רקדנים: רחלי נול כהנא, נגה גורל, מור בשן, דרור שובל
ניהול חזרות: נעמי פרלוב
תלבושות: ׳שתים׳
הערב הופק: בסיוע מועצת הפיס לתרבות ולאמנות